2008. november 28., péntek

A pénz és a bor..............

A pénz hatalma a bor birodalmában
A bor amíg a palackba és az asztalra kerül hosszú utat jár be, a szőlő a hegyről eljutva a pincéig, a tartályból-hordóból a palackba majd pedig onnan a polcokig. A bor árában mindennek valahogyan meg kell jelenie, a profit, adminisztratív költségek, humán emberi erőforrás, adó, stb.


Mi határozza meg a bor anyagi értékét?


Nem lett volna teljesen helyes pusztán 'értékről' beszélni, mert az anyagi (pénzben) mért érték mellett még oly sok más értékmérő eszköz létezik. És ez főleg igaz a borra. Gondoljunk csak a személyes értékre, kultúrális-társadalmi értékre (a 4 T) és még rengeteg minden ami nem mérthető minden esetben egy mércével, ebben az esetben pénzzel. Azonban a borért fizetni kell. A szerencsésebbnek nem mindig, de azért a legtöbb embernek igen. És ezt a kereskedelemi folyamatot ahol adunk-vesszünk valamilyen pénz formájában tesszük. Így a legegyszerübb. Ez az egyszerűsítés meghatározza a bor világát is - gondoljunk csak a 'pontozásra'. A bor amíg a palackba és az asztalra kerül hosszú utat jár be, a szőlő a hegyről eljutva a pincéig, a tartályból-hordóból a palackba majd pedig onnan a polcokig. A bor árában mindennek valahogyan meg kell jelenie, a profit, adminisztratív költségek, humán emberi erőforrás, adó, stb. Viszont ha így számoljuk akkor a bor költsége sose haladhatna meg egy adott mércét. Ez viszont gyakran mégis bekövetkezik. Következő kategóriák léteznek: az alulértékelt borok (ilyenkor a fogyasztó örül), a túlértékelt borok, a reális értékű borok és azok a borok amiket nem lehet a pénzbeli értékmérő eszközzel mérni (nem működik az ár-érték arány).Luxus cikkeknél nincsen logikus reláció az ár és a minőség közöttA bor világában számos olyan birtok létezik amely kultusz, pretízs borokat készít és ha még vetélytársaival szemben közel azonos minőséget (vagy talán jobbat) is készítenek vagy készítenének az áruk azonban a többszöröse. Vagy valóban ennyivel jobb a minőségük? Lehet-e egyáltalán a minőséget számokbak (pénzben, pontokban) kifejezni? Igen is meg nem is. Valahogyan ki kell fejezni egy minőséget és a legegyszerübb, legérthetőbb formája a számok világa. Ezért találták ki a borbírálatnál a különbözö pontrendszereket (20-as, 100-as) és az árakat. Az általános közdazdasági szabályoknak ellentmondó törtvény amikor egyes 'luxus' borok ára emelkedik és egyben az irántuk való kereslet is nő. De a bor világa nem épül szisztematikus rendszerekre, úgy ahogy az időjárás sem. Vannak keretek de ezeken belül sokminden lehetséges. Nem is kell ezeken csodalkozni, hiszen a bornak a méltatása, dicsérete elősször a fejben kezdődik. Meglátunk egy címkét híres termelőtől és máris pozitívan gondolunk a még megsem kóstolt borra. Természetesen ha nagyon reálisak vagyunk akkor a véleményünk menetközben még mindig változhat. De számos kutatás és kísértlet bizonyította, hogy a név és az ezzel járó hírnév határozza meg nagyrészét -legalább 75%-ban, ha számszerűsíteni akarjuk- (ha nem több) a bornak az általános minőségét és ezzel természetesen párhuzamosan valahol az árát is. A borkritikusok nyilatkozatai -szavakban, pontokban-, a megnyert díjak mind - mind befolyásolják a borról alkotott képett. Ahogyan Gianfranco Ferré, a Dior egykori főtervezője - aki mellesleg borcímkét is tervezett- megfogalmazta: 'A párhuzamosság amit látok a divat és a bor között, hogy a bor ára hasonlóan, mint egy estélyiruha ára tíz százalékban az anyag értéke és 90% az irigy tekintettek határozzák meg'. Elengedhetetlen a jó név, mert ez döntő formájában meghatározza az általánosan elfogadott minőséget és az árat is. Persze, hogy szubjektív mérőeszköz, hogy mit nevezünk minőségnek -főleg a bor világában-, de valaki mindig elfogja dönteni, mint ahogy ez az árak esetében is történik. BorbefektetésekÉrdemes befektetni a borba, vagy inkább, mint élvezeti cikket igyuk meg? Természetesen érdemes, de csak azokba lehet befektetni, amelyeket el is lehet fektetni. Vagyis amelyek képesek, hogy idővel fejlődjenek. És nem minden bor lesz jobb az idő múlásával! Fontos a termőhely, a jó/kitünő évjárat, szőlő fajtája és minősége, megfelelő belső értékek (sav, csersav – ez elsősorban vörösboroknál-, alkohol vagy cukortartalom, stb.), megfelelő gondozás és raktározás. Gondoljunk bele, egy azonnali fogyasztásra szánt egyszerű tájbort vagy szép rozét nincs értelme tartogatni, mert nem lesz jobb - de mitől is lennének. A bor fejlődését a sportoló pályafutásával is össze lehet hasonlítani. Akiben van potenciál, hogy profi legyen megteszi. Lassan vagy gyorsabban halad fel a görbén eléri a csúcsot onnan már az út ahogyan idősödik lefelé fog vezetni. Hasonlóan, mint a boroknál is. A bor is megsérülhet ahogy a sportoló is, ezért a kellő óvatósággal kell eljárni a raktározásnál is. A borok szeretik a 50-70% közötti páratartalmat, az állandó 11-13 °C hőmérsékletet és a kevés napfényt a tárolásnál. Számos adat létezik a sikeres befektetésekre és csak egyet említek meg, egy láda Château Margaux 1990-ban 550 USD volt, ma ugyan ez 3500 USD, vagy a Decanter legújabb kiadása szerint még több. Pontos adatokkal kereskedőházak, brókerek, aukciósházak rendelkeznek. A birtok örül ha en primeur, vagyis már a hordóban eltudja adni a bort, így megkimélik a tárolási költségektől és hamarabb jut a pénzhez. Hogyan értékelik nemzetközi szinten a magyar borokat?Fontos kérdés amit borkereskedőként felteszek magamnak: mennyiért lehet a magyar borokat a nemzetközi piacon értékesíteni? Vagy másképpen fogalmazva: a pénzbeli értékmérő eszköznek a segítségével mennyit ér a magyar bor? Az idő mindenképpen választ ad, ahogyan fejlődni fog a magyar borok hírneve és minősége. Sajnos, az a bizonyos 50 év elveszett és komoly erőfeszítésket kell tenni, hogy az elvesztegetett időt behozzák. Sok szakember állítása szerint Magyarország leghíresebb bora a 'Tokaji' alulértékelt, legalábbis anyagi szempontból. Hasonló minőségű vagy inkább (számomra) valamivel alacsonyabb értékű bor árban gyakran magasabb, mint magyar vetélytársa. A fogyasztó örül, ha egy neves Tokaji pincészet 5 puttonyos aszúját a 2000-es évjáratból 15 angol fontért megkaphatja. Azonban nem minden aszút adnak olcsón, ahogyan ez az egyik londoni kóstolás alkalmából kiderült. Aszúk és esszenciák a XVIII. és XIX. századból, 700 angol font értékben került a kóstolás megrendezésre. Tehát itt is bebizonyosodik, hogy borok amelyeknek hírneve és történelme van nagyon jól szerepelnek nemzetközi szinten. Magyarországnak számos olyan borvidéke (és ezen belül borai) vannak amely képesek hírnév produkálásra. Fel kell támadnia a magyar bornak és bizonyítani a világnak!

Nincsenek megjegyzések: